Litijumske baterije diktiraju novi svetski poredak, ko bude pokretao automobile vladaće svetom

I kako god da obrnemo i okrenemo, završavamo na ekološkim pitanjima. To je i logično, jer džaba nam sve pare i tehnologija ako nemamo vazduh da ga dišemo i vodu da je pijemo.

Upravo je očuvanje ekologije jedan od osnovnih pokretača revolucije u svetu automobilizma i transporta uopšte. Svet se okreće električnim automobilima. Oni, bar na osnovu onoga što do sada znamo, ne zagađuju okolinu i ne otpuštaju čuveni CO2 u atmosferu, jer koriste litijumske baterije i “čistu” električnu energiju.

Ovako pozitivan ekološki stav prema litijumskim baterijama treba uzeti s rezervom, jer su otvorena kritična pitanja – iskopavanje litijuma, koje je sve samo ne ekološko, kao i reciklaža istoršenih baterija, koja u odnosu na planiranu masovnost ovog proizvoda ne može da bude odgovarajuće rešenje.

Znamo koliko je naftaški lobi jak? Moć nafte je ogromna. Ona pokreće svet. Zemlje koje je poseduju su one koje odlučuju za okruglim stolovima.

Ne propustite: 

Međutim, šta će se desiti ako naftu zameni litijum? Prema nekim izvorima – novi svetski poredak. Drugim rečima, biće sve isto – opet ćemo imati nekoliko jakih igrača, od kojih masa malih ne sme da pisne. Međutim, desiće se smena tih velikih igrača, a sa smenom velikih dolazi i sve ono što povređen ego može da proizvede.

A pre svega toga, iza zatvorenih vrata naravno, dešava se grozničava borba za posedovanjem litijumskih baterija – nafte novog doba.

Litijumske baterije fabrika u Aziji
Photo: STR / AFP

Litijumske baterije za električne automobile trenutno se najviše proizvode u Aziji. Do nedavno se na tom kontinentu proizvodilo i do 95 odsto litijumskih baterija.

Kada su neke države toliko dominantne u određenoj oblasti, razumljivo je da raste pritisak na Evropu. Ona mora  samostalno razvijati sopstvena nalazišta litijuma i lokalno proizvoditi sirovinu za litijumske baterije. Zavisnost od velikih igrača iz Kine ili Južne Koreje kada je u pitanju proizvodnja baterija za električne automobile se mora smanjiti.

Upravo baterije su, smatraju proizvođači, najvažniji deo električnog vozila, a ne, na primer, motor ili šasija, piše Demostat.

Političari u Nemačkoj i Francuskoj energično guraju napred razvoj evropske proizvodnje baterijskih ćelija za električne automobile.

S tim u vezi oformljena je inicijativa evropske mreže baterijskih ćelija, u koju je za sad uključeno 9 zemalja.

Na čelu inicijative je nemačko Federalno ministarstvo ekonomije, koje sa milijardu evra finansira razvoj domaće proizvodnje baterijskih ćelija.

Međutim, još nije zvanično poznato koje su kompanije članice ovog konzorcijuma.Između ostalog se navode BMW, BASF, Varta i još jedna nemačka kompanija.

I dok se Evropa užurbano sprema za novu energetsku revoluciju, ostaje pitanje odakle će se taj litijum kopati i pod kojim uslovima. Očigledno je da će ga trebati.

Ne propustite:

Viši geolog u Nemačkoj agenciji za mineralne resurse (DERA), Mihael Šmit, rekao je nedavno za Demostat da je u Evropi trenutno u različitim fazama razvoja više od 15 projekata za eksploataciju litijuma.

Kako je precizirao, projekti su locirani u Španiji, Portugalu, Finskoj, Francuskoj, Austriji, Nemačkoj, Češkoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji i drugim zemljama.

Šmit navodi da Evropa ima potencijal da se u 2030. godini u značajnoj meri snadbeva litijumom iz svojih nalazišta – čak do 40 odsto pretpostavljene potražnje.

Govoreći o Srbiji, Šmit kaže da naša zemlja ima jedinstvena i velika nalazišta litijuma i bora. Dodaje da je projekat Jadar, koji je, kako kaže, ranije razvijala velika rudarska kompanija Rio Tinto, među najvećim nalazištima tvrdih stena u Evropi.

Nije govorio o nepovoljnim uslovima rudarenja litijuma i, potencijalno, potpunoj devastaciji prirode u Istočnoj Srbiji, koju bi takav rudnik mogao da izazove.

rudnik litijuma
Foto: Ilustracija

Istini za volju, najveće evropsko nalazište litijuma nalazi se u Nemačkoj, u dolini Gornje Rajne.

Teška i gorka će biti borba sa egom velikih igrača. Oni će učiniti sve da zadrže svoj uticaj i položaj na već značajno promenjenoj geoplolitičkoj mapi sveta.

Izvor: Demostat, Danas, Nova; Naslovna fotografija: EV Battery Design courtesy of Tech Space

Japan i ekologija: 20 godina brige o prirodi i 2 izuma koja spasavaju svet

1 thought on “Litijumske baterije diktiraju novi svetski poredak, ko bude pokretao automobile vladaće svetom”

  1. Pingback: Izjava nedelje: Žeksove muke u Monte Karlu | Weekly.rs

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *